O životě a misii sv. Cyrila a Metoděje
v nástěnných malbách karlínského kostela

Popis programu

Karlínský kostel je jeden z prvních, který byl postaven v jedné ze vznikajících dělnických pražských předměstí v retrospektivním slohu (novorománský). Na jeho výzdobu byli pozváni především čeští umělci, jelikož tento kostel byl postaven za účelem oslavy českého vlastenectví. Proto byl kostel zasvěcen českým patronům sv. Cyrilu a Metodějovi, což odkazuje na počátky křesťanství a vzdělanosti v našich zemích. Jejich dílo, zejména slovanské písmo a překlady biblických knih a knih ke křesťanské bohoslužbě do slovanského jazyka, umožnily rozvoj naší kultury. Slovanské národy tím tak byly pozdviženy mezi vyspělé a kulturně zralé národy Evropy. Z toho důvodu se také tito muži počítají mezi patrony Evropy. 

V programu chceme žákům tyto skutečnosti přiblížit a uvažovat nad jejich významem (podle věku žáků: nejmladší - význam národního jazyka a písma; starší - návaznost na odkaz předků).  

Fotografie z interiéru kostela.

Cíle programu:

  • představit žákům stručnou historii kostela postaveného v průmyslové čtvrti (důvody vzniku, výběr umělců, výběr titulu kostela, podpora vlasteneckého cítění)
  • představit žákům život a význam sv. Cyrila, Metoděje na základě výzdoby karlínského kostela a historických poznatků
  • seznámit žáky s různými styly výtvarného ztvárnění postav českých ochránců a symbolikou jejich atributů
  • umožnit žákům prohloubit svoje znalosti ohledně vzniku  českého národa a jeho prvotní kultury
  • přemýšlet o dědictví předků a jeho předávání mezi generacemi
  • poukázat na význam vlastenectví a na jeho místo ve společnosti

Praktické pokyny

  • začátek programu dle domluvy s lektorem
  • sraz s lektorem před kostelem sv. Cyrila a Metoděje v Karlíně

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
  • ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
  • ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik

2. stupeň ZŠ:

  • VO-9-1-01 objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání
  • D-9-4-01 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států

Významné dny:  5. července - státní svátek Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Symboly: atributy českých ochránců; dům, dveře

Tradice: svátek "Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje", život Ježíše Krista

Použité metody:

  • pozorování sochařské a malířské výzdoby kostela, rozpoznávání motivů podle zadaných údajů
  • luštění hřebenovky (symboly ve výzdobě chrámu, hlavní architekt)
  • logická hra - odhalování příběhu Cyrila a Metoděje na základě soch sv. Cyrila a Metoděje; sestavování komentářů k obrazovému cyklu z misie Cyrila a Metoděje
  • ztišení, poslech tematické skladby)

Výstupy a zkušenosti

Program byl poprvé nabízen v rámci Týdne pro školy roku 2017 a zúčastnily se ho čtyři třídy ze základních a středních škol.